• Zdjęcie autoraKarolina Ropelewska-Perek

Wilno. Wielkanocny city break w stolicy Litwy.

Zaktualizowano: 3 lut 2020

Spacer ulicami Wilna.

Pomysł podróży na Litwę mieliśmy od paru lat, ale zazwyczaj z braku czasu przepadał zanim zaczęliśmy o nim na dobre myśleć. Tym razem było inaczej. Przed wyjazdem w kolejną podróż do Brazylii straciłam pracę i stwierdziliśmy, że zanim znajdę kolejną zdążymy uciec na Wielkanoc do Wilna a przy okazji osłodzić sobie gorycz, którą niesie za sobą koniec przygody w Ameryce Południowej.

Od chwili powrotu do domu miałam 3 tygodnie, żeby jakoś zaplanować ten czas. W tym okresie trzeba brać pod uwagę, że w dni świąteczne muzea niestety są pozamykane. Zastanawiałam się też czy restauracje będą normalnie otwarte, czy uda nam się zobaczyć zamek w Trokach. Wielkanoc na Litwie wydaje się być czasem, gdy przybywa tu dużo turystów nie tylko z kraju, ale też z zagranicy.

11 miejsc, które warto zobaczyć w Wilnie.

Zwiedzanie Wilna zaczęliśmy już tego samego dnia, w którym przyjechaliśmy z Polski od spaceru w kierunku zabytkowej części miasta ulicą Basanaviciaus. Odwiedziliśmy Cerkiew Św. Michała i Św. Konstantyna na chwilę przed zamknięciem na następnie ruszyliśmy w kierunku ulicy Traky. Zaczęło się robić ciemno, więc doszliśmy jedynie do starego kościoła Franciszkanów, bardzo zniszczonego kościoła z XIV wieku, który w trakcie swojej historii został zmieniony na magazyn zboża, archiwum za czasów sowieckich i zwrócono go Franciszkanom na początku XX wieku.

Pogoda drugiego dnia pokrzyżowała nam nieco plany i wyruszyliśmy do Troków. Ostatni dzień spędziliśmy w centrum Wilna. Mnóstwo tu kościołów, zabytkowych budowli i wąskich uliczek pamiętających np. Adama Mickiewicza.

1. Plac Katedralny położony w sercu Wilna. To tu znajduje się Bazylika archikatedralna św. Stanisława Biskupa i św. Władysława. Zmieniała się na przestrzeni wieków, odbywały się tu najważniejsze wydarzenia kościelne, koronowano Wielkich Książąt Litewskich. Obok gmachu katedry znajduje się górująca nad okolicą dzwonnica oraz pomnik Księcia Giedymina, założyciela Wilna.

Rzadko zachwycam się budowlami sakralnymi, ale ta katedra robi ogromne wrażenie. Swój obecny wygląd zawdzięcza odbudowie rozpoczętej w 1777 roku, gdy 8 lat wcześniej zawaliła się jedna z wież. Budowa trwała z przerwami do 1801 roku, po powodzi w 1931 odkryto zapomniane grobowce królewskie w podziemiach. Podczas rządów radzieckich katedra została przekształcona w magazyn, wysadzono rzeźby świętych, usunięto tablice pamiątkowe w języku polskim. 1989 odnowiono ją i zrekonstruowano posągi.

2. Spacer wąskimi uliczkami prowadzi nas do Kościoła św. Anny znajdującego się tuż obok Kościoła św. Franciszka i Św. Bernarda. XVI wieczna budowla pięknie komponuje się z zieloną okolicą. Wychodząc z tego kościoła trafiamy na skwer, gdzie stoi pomnik Adama Mickiewicza, który tworzył, studiował i był więziony w Wilnie. Ciekawie było odwiedzić miejsca związane z poetą, o którym tyle się uczyliśmy w szkole średniej.

3. Z ulicy Maironio skręcamy w Rusy, aby dotrzeć do ulicy Literackiej. Uważa się, że nazwano ją tak na cześć mieszkającego na początku tej ulicy Adama Mickiewicza. W 2008 roku grupa artystów wpadła na pomysł ożywienia ulicy i ozdobienia jej dziełami sztuki, nawiązującymi do literatów.

4. Mijamy kościół św. Jana i podążamy wzdłuż ulicy Sv. Jono, gdzie znajduje się ambasada RP. Skręcamy w ulicę Uniwersytecką, aby na chwilę zajrzeć na teren zamkniętego tego dnia Uniwersytety Wileńskiego i rzucić okiem na Pałac Prezydencki ukryty za wielką bramą. W okresie II Rzeczpospolitej w latach 1919–1939 był to Uniwersytet Stefana Batorego. Uczelnia ta powstała za czasów króla Stefana Batorego w 1579 roku.

Nad ulicą góruje wieża Kościoła Św. Ducha

5. Ulica Dominikańska prowadzi nas do kolejnego kościoła - Św Ducha. Jest tak wciśnięty między inne budynki, że prawie go przeoczyliśmy. Pierwszy kościół wzniesiono w tym miejscu w 1323. Po pierwszym pożarze zbudowano nową kamienną budowlę w 1408. Obecny późnobarokowy budynek wzniesiono w 1770 r. Dziś jest to kościół służący jak świątynia Polakom mieszkającym w Wilnie.

Jest tu 16 bogato zdobionych ołtarzy, mnóstwo rzeźb i płaskorzeźb. Kościół ten posiada najstarsze na Litwie unikatowe barokowe organy autorstwa Adama Caspariniego, pochodzące z końca XVIII w.

6. Przed podróżą dużo czytałam o społeczności Żydowskiej zamieszkującej przed II Wojną Światową Wilno. Prawo do osiedlania się w Wilnie Żydzi otrzymali w XVI wieku i wtedy też powstała dzielnica żydowska, która mieściła się na zachód od ulicy Didžioji gatvė. Punkt centralny całej dzielnicy stanowiła synagoga, która przetrwała okupację niemiecką Wilna (1941-1944), została zburzona z rozkazu władz sowieckich w 1944. W międzywojennym Wilnie mieszkało blisko 50 tys. Żydów, którzy stanowili prawie 1/3 wszystkich mieszkańców. Na początku września 1941 r. utworzono „Duże Getto”, gdzie zamknięto 29 tys Żydów wywożonych stopniowo do Ponar, gdzie zginęli wraz z 20.000 Polaków. Społeczność żydowska liczyła zaraz po wojnie blisko 6 tys. osób, których duża część wyjechała do USA i Izraela.

Pomnik Gaona Wileńskiego przy ulicy Zydy

7. Plac Ratuszowy i Ratusz mijamy w drodze do murów obronnych na wzgórzu Bakszta. Idąc w jego kierunku ulicą Didzioji mijamy małe sklepiki, restauracje i puby. Ratusz początkowo był budynkiem gotyckim a obecny wygląd zawdzięcza przebudowie z końca XVIII wieku, który nadał mu typowo klasycystyczny wygląd. W XIX wieku został przemianowany na Teatr Miejski a obecnie jest budynkiem reprezentacyjnym.

8. W 1503 roku książę litewski Aleksander zezwolił na budowę murów obronnych z powodu zagrożenia ze strony wrogów i na wyraźną prośbę mieszkańców Wilna. W XVII wieku wzmocniono mury i wybudowano basteję - basztę umocnioną murem, otoczoną fosą, z pomieszczeniem artyleryjskim i korytarzem łączącym z wieżą. Podczas wojny z Moskwą w XVII w Barbakanas jak jest dziś nazywany, został zburzony. W latach 80tych pomieszczenie artyleryjskie odnowiono i założono tu muzeum. Obecnie ze wzgórza rozpościera się panorama na zabytkową starówkę Wilna.

Widok ze wzgórza na zabytkową część Wilna

9. Podążamy wzdłuż ulicy Ausros zbaczając na chwilę do Kościoła Św. Trójcy wzniesionego w 1514 roku jako cerkiew prawosławna. Obok kościoła wznosi się XIV wieczna dzwonnica. Trafiamy tu podążając śladami Adama Mickiewicza. Na początku XIX wieku w południowym skrzydle władze carskie założyły więzienie. W latach 1823-24 tu byli osadzani filomaci. Był wśród nich właśnie Mickiewicz. Więźniowie spotykali się w jego celi zwanej później "celą Konrada" z III części dramatu "Dziady".

10. Kościół Św. Teresy i Ostra Brama. Najbardziej znaną atrakcję Wilna zostawiamy na koniec spaceru po stolicy Litwy. Kościół ten jest jedną z najwcześniejszych budowli barokowych na Litwie. Powstał po przybyciu do Wilna w XVII wieku Karmelitów Bosych, którzy zdecydowali się założyć swój konwent w pobliżu Ostrej Bramy. Dziś kościół jest połączony galerią z kaplicą Ostrej Bramy.

Ostra Brama była jedną z 9 bram w murze budowanym w XVI wieku, gdy Wilno było zagrożone przez najazdy Tatarów. Kult Matki Bożej Ostrobramskiej zawdzięcza się Karmelitom Bosym, którzy wznosząc świątynię Św. Teresy, zauważyli szczególną cześć oddawaną wizerunkowi Matki Bożej na obrazie zawieszonym nad bramą do miasta. Początkowo zbudowana drewnianą kapliczkę, później murowaną w renesansowym stylu. W 1927 koronowano obraz. W kaplicy nie wolno robić zdjęć. Z resztą byłoby to niezręczne bo osoby, które stoją przed obliczem świętego obrazu modlą się w zadumie.

11. Cmentarz na Rossie odwiedziliśmy pierwszego dnia zwiedzania, po powrocie z Troków. Tego dnia było wyjątkowo zimno i padało, ale po południu pogoda poprawiła się, mieliśmy jeszcze sporo czasu, więc w drodze powrotnej postanowiliśmy odwiedzić tą najstarszą nekropolię w Wilnie założony w 1801 roku. Cmentarz podzielony jest na dwie części i zajmuje ponad 10 ha. Spoczywa tu wielu profesorów Uniwersytetu Batorego, pisarzy, lekarzy a także polscy oficerowie polegli w latach 1919–1920 w walkach o Wilno i żołnierze Armii Krajowej polegli podczas operacji Ostra Brama w 1944 roku. Na wojskowej części cmentarza spoczywa Maria z Billewiczów Piłsudska, matka Józefa Piłsudskiego wraz z urną zawierającą serce jej syna. Nagrobek pokrywa czarna, granitowa płyta z napisem: „Matka i serce syna”.

Dni świetności ten cmentarz ma już za sobą, jednak nie ustają wysiłki w kierunku renowacji pomników, również ze strony Polaków. Bije z tego miejsca wyjątkowy spokój.

Nie jesteśmy zwolennikami biegania po kościołach, ale w Wilnie jest tak wiele zabytków, które są kościołami, że nie sposób nie zobaczyć chociaż kilku. Spacer wzdłuż zabytkowych ulic zajmuje cały dzień więc warto w jego trakcie gdzieś sobie usiąść, wypić kawę i pooddychać atmosferą miasta. Mamy 3 wyjątkowe miejsca, gdzie warto zajrzeć. Dwa z nich łatwo odwiedzić w trakcie zwiedzania bo znajdują się niedaleko głównych atrakcji.

3 miejsca, gdzie warto zjeść.

1. Varenyky przy ulicy Svitrigailos. Po przyjeździe do Wilna szukaliśmy jakiejś restauracji w pobliżu hotelu, żeby smacznie i szybko zjeść. Niewielka restauracja niedaleko zabytkowego centrum z kuchnią ukraińską. Varenyky znaczy pierogi i tą wersję ukraińskiego dania można tu spróbować a oprócz tego smaczne zupy i dania zapiekane w kociołku. Pysznie i niedrogo.

2. Poniu Laime to piekarnia i kafejka w sercu Wilna. Zwiedzając żydowską dzielnicę, idąc ulicą Zydy dotarliśmy do ulicy Stikliu. Ilość tych kolorowych i pysznie wyglądających ciast i ciasteczek powala, trudno się zdecydować bo nabierasz ochoty na spróbowanie wszystkiego. Oprócz słodkich deserów można tu również zjeść lunch. Warto zajrzeć :)

3. Chacapuri. Istnieją 2 gruzińskie restauracje w Wilnie o tej nazwie i obie pracują podczas Wielkanocy. My wybraliśmy tą przy ulicy Sodu w odległości krótkiego spaceru od Ostrej Bramy. Zawsze chciałam spróbować kuchni gruzińskiej a ta serwowana tutaj jest bardzo smaczna i w rozsądnej cenie.

Nie wiedziałam czego się spodziewać po wizycie w Wilnie. Szczerze mówiąc nie sądziłam, że nas zachwyci. Miasto nie przytłacza, jest dużo zieleni, mieszkańcy są bardzo mili i dużo ludzi mówi po polsku szczególnie w turystycznych miejscach jak Troki, o których napiszę w kolejnym poście. Naprawdę warto się wybrać nawet w okresie Wielkanocy bo nie ma jeszcze tłumów turystów, o których wspominała nam jedna z pań w kawiarni. Miasto można zwiedzać na różne sposoby, ale my na pewno będziemy długo wspominać spacer ulicami Starego Miasta, gdzie można znaleźć ślady historii na każdym kroku, w tym polskie ślady bo historia naszego kraju ściśle jest powiązana z historią Litwy.

Vilnius. The Easter city-break in the capital of Lithuania.

Orthodox Church of St. Michael and St. Constantine

The idea of visiting Lithuania was coming back for couple of years but usually it was lost before we even started thinkinig about it. This time it was different. I lost me job right before setting off to Brazil for our next journey and we thought that we could escape for Easter to Vilnius before I would find another one and at the same time sweeten the end of adventure in South America.

I had 3 weeks to make a plan since we came back home. At this time of year you have to take under consideration that all museus are closed during Easter days. I was wondering if restaurants would be open and if it's possible to see Trakai castle. Meanwhile Easter seem to be a period of time when many tourist arrive not only from Lithuania but also from abroad.

Vilia River, Vilnius

11 places worth visiting in Vilnius.

We started exploring Vilnius on the very same day we came from Poland, we took a walk along Basanaviciaus street towards historic center of the city. We stepped into Orthodox Church of St. Michael and St. Constantine (above) for a while before it was closed and after that we moved on to Traky street. It started to get dark so managed to get to old Franciscan's Church, dilapidated church built in XIV century that during its history was transformed into grain warehouse, it was also an archive in Soviet times and finally returned to Franciscans at the begining of XX century.

The weather forced us to change our plans on the second day and we decided to visit Trakai. We spent the last day in the center of Vilnius. Lots of churches, historic buildings and narrow streets remembering the times of Adam Mickiewicz for example.

1. Cathedral Square places in the heart of Vilnius. This is where Cathedral Basilica of St. Stanislaus and St. Vladislav is located. It was changing throughout centuries, the most important church events took place here, Grand Dukes of Lithuania were crowned here. Right next to the cathedral there is Bell Tower overlooking the surrounding and the monument of Duke Giediminas, the founder of the city.

It is rare for me to admire sacral buildings but this cathedral is impressive. It owes present exterior to restoration that began in 1777 after one of its towers collapsed 8 years earlier. The construction lasted until 1801 with few interruptions, after a flood that took place in 1931 forgotten royal tombs were discovered underground. The cathedral was converted in warehouse during the reign of Soviets, sculptures of saints were destroyed, memorial tablets in Polish language were removed. In 1989 it renovated and sculptures were reconstructed.

2. A stroll along narrow streets leads us to St. Anne's Church located right next to Church of St. Francis and St. Bernard. XVI century building wonderfully blends with green surroundings. When we got out of the church we stepped into square where Adam Mickiewicz's monument was errected. He was creating, studying and he was also imprisoned in Vilnius. It was interesting to visit the places associated with the poet about whom we used to learn a lot in high school.

Literaty Street

3. We turn from Maironio Street to Rusy to get to Literaty Street. It is considered that it was named to honour Adam Mickiewicz who used to live at the beginning of this street. In 2008 a group of artists had an idea to revive the street and to decorate it with artworks related with litterateurs.

Polish Embassy in Vilnius

4. We passed by the Church of St. John and keep walking along the street of Sv. Jono where the Polish Embassy is located. We turned to University Street to take a glimpse at the Vilnius University which was closed on that day and take a look at Presidential Palace hidden behind a huge gate. At the time of Second Polish Republic of 1919–1939 it used to called Stefan Batory University. The university was founded in 1579 under the reign of King Stefan Batory.

Inside the Church of Holy Spirit

5. Dominikonu Street leads to another church - Holy Spirit Church. We almost missed it because it is wedged between other buildings. The first church was errected here in 1323. After the first fire it was rebuilt as a stone structure in 1408. Present structure in late baroque style was constructed in 1770. Today it serves the Vilnius Polish community.

There are 16 richly decorated altars, plenty of sculptures and bas-reliefs. Unique and the oldest i whole Lithuania Baroque organ made by Adam Casparini in XVIII century.

6. I've read a lot about Jewish community living in Vilnius before II World War. They were given a right to settle in Vilnius in XVI century and at that time Jewish Quarter was established west of the street Didžioji gatvė. The center of the quarter was the synagogue that survived the Nazi occupation of Vilnius (1941-1944) but was destoyed by Soviets in 1944. There were around 50.000 Jews living in interwar Vilnius which constituted 1/3 of all citizens. At the beginning of 1941 Large Ghetto was created where around 29.000 of Jewes were imprisoned and they were successively transported to Paneriai where they were killed altogether with 20.000 Polish people. Jewish community was counting around 6.000 people right after the war ended and most of them left the country and settled in USA and Israel.

Stikliu Street leading to Town Hall Square

7. We passed by Town Hall and Town Hall Square when we were walking to Bastion of Defensive Wall located on Boksto Hill. We were walking along the Didzioji Street passing by small shops, restaurants and pubs. The Town Hall building was Gothic to begin with and it owes its present appearence to reconstruction works at the end of XVIII century that gave it classical image. It was transformed into city theatre and presently its a representative building.

8. In 1503 the Duke Alexander approved building of defensive walls as a result of threat of enemies and as a response for requests of citizens of Vilnius. In XVII century the walls were tightened and the bastion was errected- a kind of tower with fortified

Defensive Walls of Vilnius

wall, surrounded with moat, with artilery compartment and a passage connecting with tower. Barbakanas as its called today, was destroyed during the war with Moscow in XVII century. In the 80s the artilery compartment was renovated and a museum was founded here. Presently there is a nice panoramic view on historic center of Vilnius.

9. We keep walking along Ausros Street stepping in to the Church of Holy Trinity built in 1514 as a orthodox church. There is a XIV century bell tower right next to the church. We came here following the steps of Adam Mickiewicz. At the begining of XIX century tsarist authorities founded a prison in west wing of the building. Between 1823-24 Philomaths were imprissoned here. Adam Mickiewicz was one of them. Prisoners were meeting in his cell called later "Conrad's Cell" from III part of drama „Forefathers’ Eve”.

10. The Church of St. Theresa and The Gates of Dawn. We left the most popular attraction for the last of our walk through the capital of Lithuania. This church is one of the oldest Baroque buildings in Lithuania. It was built after the arrival of Discalced Carmelites to Vilnius in XVII century who decided to settle in vicinity of the Gates of Dawn. Nowadays it is connected with the chapel of the Gates of Dawn with gallery.

The Gates of Dawn was one of 9 gates built altogheter with the deffensive wall in XVI century when Vilnius was endangered by Tatars invasions. The worship of Our Lady of the Gate of Dawn is due to Discalced Carmelites who noticed a special tribute given to the image of Holy Mary on the painting hanging at the city gates. At the beginning a small wooden chapel was built, later replaced by Reneisance brick chapel. In 1927 the painting was crowned. You are not allowed to take photos in the chapel. It would be uncomfortable when you see people praying in reverie to the painting.

11. We visited Rasos Cemetery on the first day of exploring Vilnius, after coming back to the city from Trakai. It was rainy and cold on that day but in the afternoon the weather got better, we still have some time left and we decided to come and see this oldest necropolis in Vilnius founded in 1801. The ceemetery is divided in two parts and covers over 10 hectares. There are graves of many professors of Batory University, writes, doctors and also Polish officers who fell during the fights for Vilnius between 1919-1920 and soldiers of Home Army who fell in 1944 during the Operation Gates of Dawn. In Polish War Cemetery Maria Piłsudska, a mother of Józef Piłsudski was burried altogether with the heart of her son. The tomb is covered with black granite with the inscription " Mother and a heart of son".

The heydays of this cemetery are gone but there are still a lot of people making efforts to renovate graves, including Polish people. There is a unique serenity in this place.

We are not kind of people running from one church to another but when it comes to Vilnius there are so many historic building that are churches, that you have no choice and you have to see at least few of them. The stroll along the historic part of the city takes all day so it's worth to find a place and take a sit, drink some coffee and breathe in the atmosphere of the city. We found 3 unique places where you might step into. 2 of them are close to main attractions.

3 places to eat out in Vilnius.

1. Varenyky in Svitrigailos Street. We were looking for some restaurant in vicinity of our hotel after arrival to Vilnius, just to eat something tasty and fast. Rather small restaurant close to historic center serving Ukrainian cuisine. Varenyky means "pierogi"and this type of Ukrainian dish you can try in here, moreover you can take a sip of tasty soups and dishes baked in a pot. Really tasty and not expensive.

2. Poniu Laime is a bakery and caffe in the heart of Vilnius. Exploring the Jewish Quarter, walking along the Zydy Street we reached Stiklju Street. Numbers of colourful and looking delicious cakes, cookies is overwhelming and it's hard to decide what to chose because you want to try them all. In addition you can also have lunch here. Worth to step in :)

Chacapuri's menu

3. Chacapuri. There are 2 Georgian restaurrants with this name and both are working during Easter. We chose the one in Sodu Street in walking distance from The Gates of Dawn. I always wanted to try Georgian cuisine and one served in here is really tasty and for reasonable price.

I didn't know what to expect after a visit in Vilnius. To be honest I didn't even think it would enchant us. The city is not overwhelming, there is a long of greenery, citizens are very nice and a lot of people speak Polish especially in tourist places like Trakai. I will write separate post about this place later. It is reallt worth to come here even during Easter time because there are not so many tourists yet as one of the ladies working in caffeteria mentioned. You can explore the city in many ways but we will remember for a long time our walk along the streets of Old Town where one can find sights of history everywhere, including Polish marks because the history of our country is closely tied with the history of Lithuania.